ISO/IEC 20000 Foundation - eLearning (Eksamen inkludert)

7.500,00 NOK

  • 21 hours
eLæring

ISO/IEC 20000 er den internasjonale standarden spesifikt for IT-tjenestestyring. Den beskriver et integrert sett med styringsprosesser som utgjør et tjenestestyringssystem for effektiv levering av tjenester til virksomheten og dens kunder. ISO/IEC 20000 fastsetter kravene og gir detaljene for å implementere et effektivt tjenestestyringssystem som er nødvendig for å levere IT-tjenester av høy kvalitet, samt veiledning om hvordan man demonstrerer samsvar med standarden. ISO/IEC 20000 Foundation er sertifiseringen på inngangsnivå. Kandidater vil lære hvordan standarden fungerer i en typisk organisasjon som leverer IT-tjenester.

Nøkkelfunksjoner

Språk

Kurset og materialet er på engelsk

Nivå

Nivå for nybegynner til mellomliggende

Tilgang

120 dager med tilgang til e-læringsplattformen når som helst (selvstudium)

5 timer totalt med videomateriale

21 timer anbefalt studietid

Materiale

Nedlastbare PDF-dokumenter med detaljert innhold (lysbilder, forklaringer) for hver leksjon.

Eksamen inkludert

1 offisiell eksamenskupong inkludert

Sertifisering inkludert

APMG ISO/IEC 20000 Foundation sertifisering for fullføring

Hero

ISO/IEC 20000

Sertifisering

Bekreft din evne til å:

  • Forstå forholdet mellom ISO/IEC 20000-standarden og ITSM, og bruk beste praksis i ITSM for å anvende passende metoder innen en organisasjon.
  • Forstå, identifisere og forklare potensielle problemer angående anvendelighet, kvalifisering og omfang for å bistå i vurdering av sertifiseringsberedskap, sertifiseringsrevisjoner og rådgivning om implementering av kontinuerlige forbedringsprosesser.
  • Utfør en gap-analyse støttet av en forbedrings- og implementeringsplan.
  • Beskriv omfanget, målene og bruken av ISO/IEC 20000-spesifikasjonen og retningslinjene gjennom en forståelse av rollene til delene av standarden.
  • Gjenkjenn behovet for å planlegge og implementere ITSM-prosesser, rapportere om IT-tjenester og viktige målinger av ITSM-prosessene, planlegge og gjennomføre regelmessige gjennomganger, vurderinger og revisjoner, og planlegge for kontinuerlig tjenesteforbedring.

Kursplan

Hero
  1. Bakgrunn og relaterte ordninger

    Leksjon 01

  2. Omfang, bruk, vilkår og definisjoner

    Leksjon 02

  3. Helhetlig tjenestestyringssystem (SMS)

    Leksjon 03

  4. ISO/IEC 20000 Tjenestestyringsprosesser

    Leksjon 04

  5. Sertifisering, anvendelighet og omfang

    Leksjon 05

  6. Å oppnå og opprettholde ISO/IEC 20000-1-sertifisering

    Leksjon 06

Læringsutbytte

Kandidaten vil ha oppnådd kunnskap om følgende:

ISO/IEC 20000-standarden

- Bakgrunnen for ISO/IEC 20000-standarden, APMG-kvalifikasjonssystemet og APMG-kvalifikasjonssystemet; - Fokus og mål for ISO/IEC 20000-1 (Spesifikasjon), ISO/IEC 20000-2 (Praksiskode) og ISO/IEC 20000-3 (Veiledning om Omfang og Anvendelighet av ISO/IEC 20000-1), og hvordan disse kan brukes; - Terminologien og definisjonene som brukes;

Tjenestestyringssystem

- De grunnleggende kravene til et tjenestestyringssystem og årsakene til nødvendigheten av kontinuerlig forbedring; - Prosessene, deres mål, og de kritiske kravene til en tjenesteleverandør i et typisk scenario; - Kravene til kvalifikasjoner og definisjon av virkeområdet;

Revisjon

Målene med interne og eksterne revisjoner, deres funksjon, deres drift og tilhørende terminologi. Prosessene, deres mål og overordnede krav. Krav til definisjon av anvendelighet og omfang.

Beste praksiser

Forholdet til beste praksiser, ITIL®, og relaterte standarder, ISO 9001 og ISO/IEC 27001.

Hvem bør melde seg på dette programmet?

Ansatte som jobber i en tjenesteleverandørorganisasjon trenger en grunnleggende forståelse av standarden. Dette er like relevant for de som jobber i tjenesteleverandører som allerede er sertifisert etter ISO/IEC 20000 eller de som vurderer å implementere den.

IT-profesjonelle / utøvere

IT-konsulent

IT-revisorer

IT-systemsjef

Start kurset nå

Eksamensinformasjon

Eksamen og sertifisering: På nett!

Ta eksamenen din når du er klar, har tid, og hvor enn du er ...

Eksamenen vil bli gjennomført på nett, noe som gir deg den bekvemme muligheten til å skrive eksamen hjemme eller på kontoret. Vi trenger en datamaskin med internett for eksamener og et webkamera (ProctorU). Eksamener er inkludert i denne e-læringspakken. Veldig fleksibelt!

Forutsetninger:

  • Det er ingen forutsetninger for ISO/IEC 20000 Foundation-sertifisering
  • Ingen utdanningsbakgrunn er nødvendig

Eksamensdetaljer:

  • Flervalg
  • 40 spørsmål per ark
  • 26 poeng kreves for å bestå (av 40 mulige) - 65%
  • 60 minutters varighet
  • Lukket bok

Lær mer om eksamensovervåking fra APMG her

Om APMG

APMG Group International er et globalt sertifiseringsorgan som tilbyr opplæringskurs og profesjonelle sertifiseringer innen en rekke forretningsdisipliner. APMG akkrediterer opplæringsorganisasjoner og forvalter kvalifikasjonsordninger for fagfolk. APMG-sertifiseringer er anerkjent av arbeidsgivere og fagpersoner over hele verden som målestokker for kvalitet og ekspertise.

Angående likestillingspolitikk

APMG gjør alt som er rimelig for å sikre at kandidater med tilgangs- og/eller støttebehov kan avlegge eksamen innenfor rimelige grenser for å sikre at de har like stor sjanse som enhver annen kandidat til å bestå eksamen. Vennligst se deres komplette likestillingspolitikk her

Ofte stilte spørsmål

Trenger du bedriftsløsning eller LMS-integrasjon?

Fant du ikke kurset eller programmet som ville være passende for din bedrift? Trenger du LMS-integrasjon? Ta kontakt med oss! Vi er agile og løser alt!