ITIL®4 Foundation - eLearning (eksamen inkludert)
8.500,00 NOK
- 14 hours
AVCs ITIL® 4 Foundation er den mest anerkjente grunnleggende ITIL-sertifiseringen tilgjengelig for IT-profesjonelle. Den nylig oppdaterte ITIL-veiledningen vil bli kalt ITIL 4, noe som gjenspeiler den nye versjonens rolle i å støtte enkeltpersoner og organisasjoner gjennom den fjerde industrielle revolusjonen. ITIL 4 Foundation-kurset er designet for å introdusere studenter til styringen av moderne IT-aktiverte tjenester og de viktigste konseptene innen tjenestearkitektur. Dette kurset gir elevene en forståelse av ITIL 4, inkludert felles språk og nøkkelkonsepter, tjenestenes livssyklus, hvordan livssyklusstadiene er koblet sammen, de involverte prosessene og de beste praksisene for å forbedre deres arbeid og arbeidet til deres organisasjon. Kursene på denne siden tilbys i samarbeid med iLEARN (ATO/tilknyttet AXELOS Limited)
Nøkkelfunksjoner
Språk
Kurs og materiell er tilgjengelig på engelsk, fransk, spansk og italiensk
Nivå
Mellomnivå
Tilgang
120 dagers tilgang til e-læringsplattformen når som helst (selvstudium)
3 timer totalt med videomateriale
med anbefalt studietid på 14 timer
Materialer
Nedlastbare PDF-dokumenter med detaljert innhold for hver leksjon. Offisiell ITIL4-håndbok inkludert.
Øvelser og løsninger
med online eksamenssimulator
Offisiell eksamen inkludert
ITIL 4® Foundation eksamenskupong gyldig i 1 år. Online eksamen kan planlegges når som helst
Sertifisering
ITIL® 4 Foundation sertifikat for fullføring.

Om ITIL 4®
ITIL 4 er utvilsomt det mest kjente og vellykkede rammeverket for IT-tjenestestyring. ITIL Foundation (ITIL 4 Foundation Edition) er en ITIL-sertifisering som introduserer delegater til Service Value System (SVS) som beskriver hvordan alle komponenter og aktiviteter i organisasjonen fungerer sammen som et system for å muliggjøre verdiskaping ved levering av tjenester (vanligvis IT-tjenester, men ikke begrenset til dette). ITIL SVS støtter mange arbeidsmetoder, som Agile, DevOps og Lean, så vel som tradisjonell prosess- og prosjektledelse, med en fleksibel verdi-orientert driftsmodell, til syvende og sist en ende-til-ende-modell for skaping, leveranse og kontinuerlig forbedring av teknologibaserte produkter og tjenester.
ITIL 4® treningsprogram
ITIL 4 gjør det mulig for IT-team å fortsette sin viktige rolle i moderne forretningsstrategi. Det bygger videre på tidligere versjoner, støtter eksisterende investeringer i ITIL 4, og tilbyr en komplett digital driftsmodell for levering og drift av teknologiaktiverte produkter og tjenester. Dette betyr at ITIL 4 støtter nye teknologier, som robotikk og AI, ved å tilby mer praktisk og fleksibel støtte etter hvert som teknologien utvikler seg.
ITIL Foundation-kurset (ITIL 4 Foundation Edition) gir deltakerne en omfattende introduksjon til ITILs kjernekonsepter. Det hjelper deg å forstå ITIL-prinsippene og viser hvordan de kan forbedre enkeltpersoners arbeid og arbeidet i organisasjonen.
Kursplan

Introduksjon til tjenestestyring og ITIL
Leksjon 01
- Tjenestestyring i den moderne verden
- Om ITIL 4
- Strukturen og fordelene med ITIL 4-rammeverket
- ITIL SVS
- Modellen med fire dimensjoner
Nøkkelkonsepter innen tjenestestyring
Leksjon 02
- Verdi og Verdisamskaping
- Verdisamskaping - Organisasjoner, tjenesteleverandører, tjenestemottakere og andre interessenter
- Tjenesteleverandører
- Tjenestemottakere
- Andre interessenter - Produkter og tjenester
- Konfigurering av ressurser for verdiskaping
- Tjenestetilbud - Tjenesterelasjoner
- Modellen for tjenesterelasjoner - Verdi: Resultater, Kostnader og Risiko
- Resultater
- Kostnader
- Risiko
- Nytte og Garanti - Sammendrag
- Verdi og Verdisamskaping
De fire dimensjonene av tjenestestyring
Leksjon 03
- Organisasjoner og personer
- Informasjon og teknologi
- Partnere og leverandører
- Verdistrømmer og Prosesser
- Verdistrømmer for Tjenestestyring
- Prosesser - Eksterne faktorer
- Sammendrag
ITIL Service Value System
Leksjon 04
- Oversikt over tjenesteverdisystemet
- Mulighet, Etterspørsel og Verdi
- ITILs veiledende prinsipper
- Fokuser på verdi
- Start der du er
- Gjør fremskritt iterativt med tilbakemeldinger
- Samarbeid og fremme synlighet
- Tenk og arbeid helhetlig
- Hold det enkelt og praktisk
- Optimaliser og automatiser
- Prinsippinteraksjon - Styring
- Styringsorganer og styring
- Styring i SVS
- Tjenesteverdikjeden
- Planlegg
- Forbedre
- Engasjer
- Design og overgang
- Anskaff
- Lever og støtt - Kontinuerlig Forbedring
- Trinn i modellen for kontinuerlig forbedring- Kontinuerlig forbedring og de veiledende prinsippene - Praksiser
- Sammendrag
ITIL-ledelsespraksiser
Leksjon 05
- Generelle Ledelsespraksiser 89
- Arkitekturforvaltning
- Kontinuerlig Forbedring
- Informasjonssikkerhetsledelse
- Kunnskapsforvaltning
- Måling og Rapportering
- Porteføljestyring
- Prosjektledelse
- Relasjonsledelse
- Risikostyring
- Økonomistyring av Tjenester
- Strategiledelse
- Leverandørstyring
- Arbeidskraft- og Talentforvaltning - Praksiser for tjenestestyring
- Tilgjengelighetsstyring
- Forretningsanalyse
- Kapasitets- og ytelsesstyring
- Endringskontroll
- Hendelsesstyring
- IT-ressursstyring
- Overvåkning og hendelseshåndtering
- Problemløsning
- Utgivelsesstyring
- Katalogstyring for tjenester
- Konfigurasjonsstyring for tjenester
- Kontinuitetsstyring for tjenester
- Tjenestedesign
- Servicedesk
- Styring av tjenestenivå
- Styring av tjenesteforespørsler
- Validering og testing av tjenester - Teknisk ledelse
- Utrulling av programvare
- Infrastruktur- og plattformstyring
- Programvareutvikling og -forvaltning
- Generelle Ledelsespraksiser 89
Læringsutbytte
Når du har fullført dette kurset, vil du være i stand til å oppnå følgende:
ITIL-praksiser
Kjenn formålet og nøkkelkonseptene til 18 ITIL-praksiser og de 7 kjernepraksisene
ITIL-prinsipper
Forstå hvordan ITIL-prinsipper kan hjelpe en person med å forstå og anvende tjenestestyring i sin organisasjon
Tjenestestyring
Oppnå fullt mesterskap i tjenestestyring, inkludert generelle konsepter, nøkkelprinsipper og ITIL 4 prosessmodeller, som alle er nødvendige for ITIL Foundation-eksamen
Verktøy og teknikker
Forstå hvordan du bruker ITIL-verktøy og teknikker for å forbedre effektiviteten og kundeopplevelsen, inkludert ITILs tjenestelivssyklus og tjenesteverdisystem
Effektivitet
Hvordan ITIL beste praksis-rammeverket brukes for å øke effektiviteten og den generelle kvaliteten på IT-relaterte tjenester, uavhengig av organisasjonens størrelse, struktur eller industri
ITIL-ekspert
Hvordan bli en ITIL-ekspert ved å forstå den nye sertifiseringsstien inkludert ITIL Managing Professional (MP) og ITIL Strategic Leader (SL)

Hvem bør melde seg på dette programmet?
- People who are at the beginning of their journey in service management
ITSM managers and future ITSM managers - Personer som jobber innen andre områder av "IT" (digital, produkt, utvikling) med sterke forbindelser til tjenesteleveranse
- Eksisterende innehavere av ITIL-kvalifikasjoner som ønsker å oppdatere sine ferdigheter
IT-ledere/IT-arkitekter
Systemadministratorer og analytikere
Operasjonssjef, Databaseadministratorer
Prosesseiere, Utøvere
Service Delivery Professional, Kvalitetsanalytiker
CIOer, CTOer, IT-direktører
Eksamensinformasjon
Grad og sertifisering: På nett!
Eksamenen vil bli gjennomført på nett, noe som gir deg den praktiske muligheten til å skrive eksamen hjemmefra eller på kontoret. Det vi trenger er en datamaskin med internett for eksamen og et webkamera (ProctoU). Eksamen er inkludert i denne ITIL 4 e-læringspakken.
ITIL 4® Foundation-eksamen
- 1 time (Du får ekstra hvis engelsk ikke er morsmålet ditt)
- 40 spørsmål; flervalgsspørsmål
- 65 % riktig er nødvendig for å bestå
- Bøker er ikke tillatt på tidspunktet for prøven
- Når du har bestått eksamen, vil du motta et
ITIL 4® Foundation-sertifikat fra Peoplecert.
Lisensiering
og likestillingspolitikk
Lisensiering og akkreditering
ITIL®4 Foundation-kurset er akkreditert av Peoplecert, basert på Partneravtalen og oppfyller akkrediteringskravene.
Likestillingspolitikk
PeopleCert: PeopleCert tilbyr en spesiell hensynspolicy for tilrettelegging av eksamener. Kandidater som trenger tilrettelegging bør henvise til PeopleCerts vilkår og retningslinjer på PeopleCert Special Considerations Policy.
Ofte stilte spørsmål

Trenger du bedriftsløsning eller LMS-integrasjon?
Fant du ikke kurset eller programmet som ville være passende for din bedrift? Trenger du LMS-integrasjon? Ta kontakt med oss! Vi er agile og løser alt!