ITIL®4 Strategist: Direct, Plan & Improve (DPI) - eLearning (eksamen inkludert)

9.500,00 NOK

  • 21 hours
eLæring

ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) er den universelle modulen, som er en nøkkelkomponent i både ITIL 4 Managing Professional og ITIL 4 Strategic Leader. Modulen dekker innflytelsen og effekten av Agile og Lean arbeidsmåter, og hvordan de kan utnyttes til en organisasjons fordel. Kurset støtter organisasjoner som ser på styring og kontinuerlig forbedring som en viktig del av det å kunne møte nåværende og fremtidige behov innen for eksempel tjenestestrategier, samarbeidsmodeller, partnersamarbeid, kompetanseforsyning, digitalisering osv.

Nøkkelfunksjoner

Språk

Kurset og materialet er tilgjengelig på engelsk

Nivå

Mellomnivå for profesjonelle

Tilgang

120 dagers tilgang til e-læringsplattformen når som helst (selvstudium)

5,5 timer totalt med videomateriale

21 timer anbefalt studietid

Materialer

Nedlastbare PDF-dokumenter med detaljert innhold for hver leksjon.

Øvelser

Øvelser og løsninger og 2 offisielle eksamenssimuleringer

Offisiell eksamen inkludert

1 eksamenskupong gyldig i 1 år. Online eksamen kan planlegges når som helst

Sertifisering inkludert

ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve-sertifikat for fullføring.

Hero

Læringsutbytte

Ved slutten av dette ITIL4 Strategist: (DPI) e-læringskurset vil du kunne:

Konsepter, prinsipper og metoder

å håndtere styringen, planleggingen og forbedringen av enhver forbedring identifisert ut fra sin kontekst

Utarbeid forretningsplaner

Være i stand til å utarbeide forretningsplaner for å gjøre ideen klar og formidlingsbar i sin kontekst

Interessentkommunikasjon

Å forstå viktigheten av kommunikasjon med interessenter og håndtering av motstand mot endring

Tjenesteverdisystem

Vær i stand til å bruke prinsippene og metodene i Serviceverdisystemet for å hjelpe organisasjonen med å forbedre seg selv, sine tjenester og sine kunder og partnere

Organisatoriske forbedringer

Vær i stand til å håndtere og planlegge organisatoriske forbedringer gjennom strukturert endringsledelse

Kursplan

Hero
  1. Kursintroduksjon

    Kurs 01

  2. Nøkkelkonsepter for DPI

    Kurs 02

    - 2.1 Nøkkelkonsepter for Direkte, Planlegge og Forbedre (DPI)

    - 2.2 Retning

    - 2.3 Retningslinjer og retningslinjer

    - 2.4 Risikoer og kontroller

    - 2.5 Planlegging

    - 2.6 Forbedring

    - 2.7 Styring, samsvar og ledelse

    - 2.8 Bruk av retningslinjene

    - 2.9 Driftsmodell

    - 2.10 Verdi, resultater, kostnader og risiko

    - 2.11 Viktige læringspunkter

  3. Nøkkelprinsipper og metoder for styring og planlegging

    Kurs 03

    - 3.1 Nøkkelprinsipper og metoder for styring og planlegging

    - 3.2 Strategi og kaskaderende mål og krav

    - 3.3 Definer effektive politikker, kontroller og retningslinjer

    - 3.4 Effektive kontroller

    - 3,5 Effektive Retningslinjer

    - 3.6 Beslutningstaking på riktig nivå

    - 3.7 Viktige læringspunkter

  4. Styring, risiko og samsvar

    Kurs 04

    - 4.1 Styring, risiko og samsvar

    - 4.2 Strukturer og metoder for beslutningstaking

    - 4.3 Styring av tjenesteleverandør

    - 4.4 Risikostyringens rolle

    - 4.5 Viktige læringspunkter

  5. Kontinuerlig forbedring

    Kurs 05

    - 5.1 Kontinuerlig forbedring

    - 5.2 Kultur for kontinuerlig forbedring

    - 5.3 Kontinuerlig forbedring i organisasjonen

    - 5.4 Modellen for kontinuerlig forbedring

    - 5.5 Steg én: Hva er visjonen?

    - 5.6 Steg to: Hvor er vi nå?

    - 5.7 Trinn tre: Hvor ønsker vi å være?

    - 5.8 Steg fire: Hvordan kommer vi dit?

    - 5.9 Lage en handlingsplan

    - 5.10 Trinn Fem: Ta handling?

    - 5.11 Steg Seks: Kom vi frem?

    - 5.12 Steg Syv: Hvordan holder vi momentumet oppe?

    - 5.13 Måling og rapportering i kontinuerlig forbedring

    - 5.14 Vurderinger

    - 5.15 Gap-analyse

    - 5.16 SWOT-analyse

    - 5.17 Analyse av endringsberedskap

    - 5.18 Analyse av kundetilfredshet eller brukertilfredshet

    - 5.19 Analyse av SLA-oppnåelse

    - 5.20 Ytelsesmåling

    - 5.21 Modenhetsvurdering

    - 5.22 Forretningscase

    - 5.23 Bygge en forretningsplan

    - 5.24 Kommunikasjon og argumentasjon for en forretningsplan

    - 5.25 Viktige læringspunkter

  6. Kommunikasjon og endringsledelse i organisasjoner

    Kurs 06

    - 6.1 Kommunikasjon og endringsledelse i organisasjoner

    - 6.2 Kommunikasjonsprinsipper

    - 6.3 Kommunikasjon er en toveisprosess

    - 6.4 Vi kommuniserer hele tiden

    - 6.5 Tidspunkt og frekvens er viktig

    - 6.6 Ingen enkelt kommunikasjonsmetode fungerer for alle

    - 6.7 Budskapet er i mediet

    - 6.8 Kommunikasjonsmetoder og -medier

    - 6.9 Eksempler på kommunikasjonsmetoder

    - 6.10 Definere og etablere tilbakemeldingskanaler

    - 6.11 Identifisering og kommunikasjon med interessenter

    - 6.12 Kartlegging av interessenter

    - 6.13 Forståelse for interessenter

    - 6.14 Grunnleggende om endringsledelse i organisasjoner (OCM)

    - 6.15 Nødvendigheter for vellykket forbedring

    - 6.16 OCM Gjennomgående Retning, Planlegging og Forbedring

    - 6.17 Etablering av effektive grensesnitt på tvers av verdikjeden

    - 6.18 Viktige læringspunkter

  7. Måling og rapportering

    Kurs 07

    - 7.1 Måling og rapportering

    - 7.2 Grunnleggende om måling og rapportering

    - 7.3 Nøkkelkonsepter for måling og rapportering

    - 7.4 Definere og bruke måling og rapportering

    - 7,5 grunner til å måle

    - 7.6 Typer målinger

    - 7.7 Forholdet mellom måling og atferd

    - 7.8 Målekaskader og hierarkier

    - 7.9 Balansert Styringskort

    - 7.10 Suksessfaktorer og KPI-er

    - 7.11 Viktige læringspunkter

  8. Verdistrømmer og praksiser

    Kurs 08

    - 8.1 Verdistømmer og praksiser

    - 8.2 Verdistømskartlegging

    - 8.3 Utvikle et verdistraumkart

    - 8.4 Typer avfall

    - 8.5 Øke detaljnivået i verdistrømkart

    - 8.6 Måling og de fire dimensjonene

    - 8.7 Måling av partnere og leverandører

    - 8.8 Måling av verdistøm og prosesser

    - 8.9 Prosessmålinger

    - 8.10 Verdistrøm og prosesser i SVS

    - 8.11 Forholdet mellom verdistrømmer og praksiser

    - 8.12 Forholdet mellom verdistrømmer og prosesser

    - 8.13 Utforming av en arbeidsflyt

    - 8.14 Arbeidsflytmålinger

    - 8.15 Viktige læringspunkter

ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan, and Improve (DPI)

Hvem bør melde seg på dette programmet?

Dette kurset er ideelt for IT-ledere, ledere og utøvere som er involvert i strategi, planlegging og forbedringsaktiviteter, samt alle som ønsker å forbedre sin evne til å levere verdi gjennom strukturerte og tilpasningsdyktige prosesser.

Å oppnå ITIL 4 DPI-sertifiseringen hjelper fagfolk med å lede og implementere endringer, forbedre tjenestekvaliteten og tilpasse IT-innsatsen med bredere forretningsmål

ITSM-ledere

IT-prosjektledere

IT-driftsledere

Endringsledere

IT-styring

IT-konsulenter

Start kurset nå

Eksamensinformasjon

Forutsetninger:

  • Bestod ITIL 4 Foundation-eksamenen
  • Deltok på et akkreditert opplæringskurs for denne modulen

Eksamenen vil bli avholdt på nett, noe som gir deg den praktiske muligheten til å skrive eksamen hjemme eller på kontoret. Det vi trenger er en datamaskin med internett for eksamen og webkamera (ProctorU). Eksamen er inkludert i denne pakken.

Eksamensformat

  • 90-minutters varighet
  • Lukket bok
  • 40 spørsmål
  • Bestått karakter er 70 % eller høyere - poengsum på 28 poeng eller mer

Lisensiering

og likestillingspolitikk

Lisensiering og akkreditering
ITIL®4 Strategist-kurset er akkreditert av Peoplecert, basert på Partneravtalen og oppfyller akkrediteringskravene.

Likestillingspolitikk

PeopleCert: PeopleCert tilbyr en spesiell hensynspolicy for tilrettelegging av eksamener. Kandidater som trenger tilrettelegging bør henvise til PeopleCerts vilkår og retningslinjer på PeopleCert Special Considerations Policy.

Ofte stilte spørsmål

Trenger du bedriftsløsning eller LMS-integrasjon?

Fant du ikke kurset eller programmet som ville være passende for din bedrift? Trenger du LMS-integrasjon? Ta kontakt med oss! Vi er agile og løser alt!