ITIL®4 Strategist: Direct, Plan and Improve (DPI) - Klasserom (eksamen inkludert)
34.500,00 NOK
- 3 days
ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve gir IT-fagfolk de praktiske ferdighetene som kreves for å skape en «lærende og forbedrende» IT-organisasjon med et sterkt og effektivt strategisk fokus. Modulen tar for seg innvirkningen og effekten av Agile og Lean-arbeidsmetoder og hvordan de kan utnyttes til en organisasjons fordel. Den gir en praktisk og strategisk metode for å planlegge og implementere kontinuerlig forbedring med nødvendig smidighet.
Nøkkelfunksjoner
Språk
Kurset og materialet er tilgjengelig på engelsk
Nivå
Mellomnivå for profesjonelle
3 dager (8 timer per dag)
Akkreditert kurs med en autorisert ITIL® 4-instruktør.
Arbeidsmetoder
Multimediepresentasjoner, gruppeøvelser og diskusjon, praktiske verksteder, kasusstudier og nettbaserte prøver.
Studietid
21 timer anbefalt studietid
Materialer
Nedlastbare PDF-dokumenter med detaljert innhold for hver leksjon.
Offisiell eksamen inkludert
1 eksamenskupong gyldig i 1 år. Online eksamen kan planlegges når som helst
Sertifisering inkludert
ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve sertifikat for fullføring.

Læringsutbytte
Ved slutten av dette ITIL4 Strategist: (DPI) e-læringskurset vil du kunne:
Konsepter, prinsipper og metoder
å håndtere styringen, planleggingen og forbedringen av enhver forbedring identifisert ut fra sin kontekst
Utarbeid forretningsplaner
Vær i stand til å lage forretningsplaner for å gjøre ideen klar og formidlingsbar i sin kontekst
Interessegruppekommunikasjon
Å forstå viktigheten av kommunikasjon med interessenter og håndtering av motstand mot endring
Tjenesteverdisystem
Vær i stand til å bruke prinsippene og metodene i Serviceverdisystemet for å hjelpe organisasjonen med å forbedre seg selv, sine tjenester og sine kunder og partnere
Organisatoriske forbedringer
Vær i stand til å håndtere og planlegge organisatoriske forbedringer gjennom strukturert endringsledelse
Kursplan

Kursintroduksjon
Kurs 01
Nøkkelkonsepter for DPI
Kurs 02
- 2.1 Nøkkelkonsepter for Direkte, Planlegge og Forbedre (DPI)
- 2.2 Retning
- 2.3 Retningslinjer og retningslinjer
- 2.4 Risikoer og kontroller
- 2.5 Planlegging
- 2.6 Forbedring
- 2.7 Styring, samsvar og ledelse
- 2.8 Å anvende de styrende prinsippene
- 2.9 Driftsmodell
- 2.10 Verdi, resultater, kostnader og risiko
- 2.11 Viktige læringspunkter
Nøkkelprinsipper og metoder for styring og planlegging
Kurs 03
- 3.1 Nøkkelprinsipper og metoder for styring og planlegging
- 3.2 Strategi og hierarkiske mål og krav
- 3.3 Definer effektive politikker, kontroller og retningslinjer
- 3.4 Effektive kontroller
- 3,5 Effektive Retningslinjer
- 3.6 Beslutningstaking på riktig nivå
- 3.7 Viktige læringspunkter
Styring, risiko og samsvar
Kurs 04
- 4.1 Styring, risiko og samsvar
- 4.2 Strukturer og metoder for beslutningstaking
- 4.3 Styring av tjenesteleverandør
- 4.4 Risikostyringens rolle
- 4.5 Viktige læringspunkter
Kontinuerlig Forbedring
Kurs 05
- 5.1 Kontinuerlig forbedring
- 5.2 Kultur for kontinuerlig forbedring
- 5.3 Kontinuerlig forbedring i organisasjonen
- 5.4 Modellen for kontinuerlig forbedring
- 5.5 Steg en: Hva er visjonen?
- 5.6 Steg to: Hvor er vi nå?
- 5.7 Trinn tre: Hvor ønsker vi å være?
- 5.8 Steg fire: Hvordan kommer vi dit?
- 5.9 Lage en handlingsplan
- 5.10 Trinn fem: Ta handling?
- 5.11 Steg Seks: Kom vi frem?
- 5.12 Steg Syv: Hvordan holder vi momentet oppe?
- 5.13 Måling og rapportering i kontinuerlig forbedring
- 5.14 Vurderinger
- 5.15 Gap-analyse
- 5.16 SWOT-analyse
- 5.17 Analyse av endringsberedskap
- 5.18 Analyse av kunde- eller brukertilfredshet
- 5.19 SLA-oppnåelsesanalyse
- 5.20 Ytelsesmåling
- 5.21 Modenhetsvurdering
- 5.22 Forretningscase
- 5.23 Bygge en forretningsplan
- 5.24 Kommunikasjon og argumentasjon for en forretningsplan
- 5.25 Viktige læringspunkter
Kommunikasjon og endringsledelse i organisasjoner
Kurs 06
- 6.1 Kommunikasjon og endringsledelse i organisasjoner
- 6.2 Kommunikasjonsprinsipper
- 6.3 Kommunikasjon er en toveisprosess
- 6.4 Vi kommuniserer hele tiden
- 6.5 Tidspunkt og frekvens er viktig
- 6.6 Ingen enkelt kommunikasjonsmetode fungerer for alle
- 6.7 Budskapet er i mediet
- 6.8 Kommunikasjonsmetoder og -medier
- 6.9 Eksempler på kommunikasjonsmetoder
- 6.10 Definere og opprette tilbakemeldingskanaler
- 6.11 Identifisering og kommunikasjon med interessenter
- 6.12 Kartlegging av interessenter
- 6.13 Forstå interessentene
- 6.14 Grunnleggende om endringsledelse i organisasjoner (OCM)
- 6.15 Nødvendigheter for vellykket forbedring
- 6.16 OCM Gjennomgående Retning, Planlegging og Forbedring
- 6.17 Etablering av effektive grensesnitt på tvers av verdikjeden
- 6.18 Viktige læringspunkter
Måling og rapportering
Kurs 07
- 7.1 Måling og rapportering
- 7.2 Grunnleggende om måling og rapportering
- 7.3 Nøkkelkonsepter for måling og rapportering
- 7.4 Definere og bruke måling og rapportering
- 7,5 grunner til å måle
- 7.6 Typer måleenheter
- 7.7 Forholdet mellom måling og atferd
- 7.8 Målekaskader og hierarkier
- 7.9 Balansert Styringskort
- 7.10 Suksessfaktorer og KPI-er
- 7.11 Viktige læringspunkter
Verdistrømmer og praksiser
Kurs 08
- 8.1 Verdistømmer og praksiser
- 8.2 Verdistøm Kartlegging
- 8.3 Utvikle et verdistraumkart
- 8.4 Typer avfall
- 8.5 Øke detaljnivået i verdistrømkart
- 8.6 Måling og de fire dimensjonene
- 8.7 Måling av partnere og leverandører
- 8.8 Måling av verdistøm og prosesser
- 8.9 Prosessmålinger
- 8.10 Verdistrøm og prosesser i SVS
- 8.11 Forholdet mellom verdistrømmer og praksiser
- 8.12 Forholdet mellom verdistrømmer og prosesser
- 8.13 Utforming av en arbeidsflyt
- 8.14 Arbeidsflytmålinger
- 8.15 Viktige læringspunkter

Hvem bør melde seg på dette programmet?
Dette kurset er ideelt for IT-ledere, ledere og utøvere som er involvert i strategi, planlegging og forbedringsaktiviteter, samt alle som ønsker å forbedre sin evne til å levere verdi gjennom strukturerte og tilpasningsdyktige prosesser.
Å oppnå ITIL 4 DPI-sertifiseringen hjelper fagfolk med å lede og implementere endringer, forbedre tjenestekvaliteten og tilpasse IT-innsatsen med bredere forretningsmål
ITSM-ledere
IT-prosjektledere
IT-driftsledere
Endringsledere
IT-styring
IT-konsulenter
Eksamensinformasjon
Forutsetninger:
- Besto ITIL 4 Foundation-eksamenen
- Deltok på et akkreditert opplæringskurs for denne modulen
Eksamenen vil bli gjennomført på nett, noe som gir deg den praktiske muligheten til å skrive eksamen hjemmefra eller på kontoret. Det vi trenger er en datamaskin med internett for eksamen og webkamera (ProctorU). Eksamen er inkludert i denne pakken
Sertifiseringseksamen
- Gradnavn: ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve
- Eksamensspråk: Engelsk
- Format: Flervalgsspørsmål - På nett
- Antall spørsmål: 40
- Bestått resultat: 28 poeng kreves for å bestå (av 40 mulige) - 70 %.
- Varighet: 90 minutter
Lisensiering
og likestillingspolitikk
Lisensiering og akkreditering
ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve tilbudt av Advised Skills Ltd er akkreditert av PeopleCert, basert på partneravtaler og oppfyller akkrediteringskravene.
Likestillingspolitikk
PeopleCert: PeopleCert tilbyr en spesiell hensynspolicy for tilrettelegging av eksamener. Kandidater som trenger tilrettelegging bør henvise til PeopleCerts vilkår og retningslinjer på PeopleCert Special Considerations Policy.
Ofte stilte spørsmål

Trenger du bedriftsløsning eller LMS-integrasjon?
Fant du ikke kurset eller programmet som ville være passende for din bedrift? Trenger du LMS-integrasjon? Ta kontakt med oss! Vi er agile og løser alt!